top of page

Bynatur, bare kom med det

  • pia7383
  • 19. maj
  • 1 min læsning

Læs fuld historie her: Ipbes


Selvom forskere siger, at det ikke gavner biodiversiteten væsentligt, når man fx omdanner trafikkryds til en park med vild natur for byens borgere, insekter og fugle, så er det en daglig glæde for mange. Oveni ved man, at beplantning i byer køler byen ned i de varme måneder, og at alt det grønne lagrer CO2. Og der er endnu mere godt at sige: De grønne områder fungerer som svampe, der suger regnvand til sig. Det forsinker vandets vej mod kloakkerne, så de hele ikke svømmer over. Paris (og også Barcelona og Hamborg) har førertrøjen på mht. den grønne by. I en grad så vi om 5-10 år vil se nogle væsentligt forandrede byer. 



Den danske biodiversitetslov og naturgenopretningsplan skal i luften her i 2026. Vi håber herfra, at planen også rummer indsatser i byerne. Internationalt er der mange gode eksempler på, hvordan den grønne by er integreret i nye typer bymiljøer, som del af ny mobilitetsstrategi, nye boformer og klimatilpasningsindsatser.



Se også FN’s biodiversitetspanel, IPBES, der har udgivet en rapport, der kortlægger hele 391 eksempler på, hvordan øget biodiversitet er blevet til rundt omkring i verden.  

 
 
 

Kommentarer


bottom of page